Nízkonákladová letecká společnost Spirit Airlines zahájila poté, co zkrachovala jednání o fúzi s Frontier Group Holdings, přípravy na podání návrhu na ochranu před věřiteli podle kapitoly 11. Uvádí to the Wall Street Journal.
Zpráva o krachu jednání o fúzi vedla dne 11. listopadu k propadu ceny akcií Spirit o 47 %. Tržní kapitalizace společnosti se tím snížila o stovky milionů dolarů. To přiživilo spekulace, že bankrot bude vyhlášen během několika týdnů.
Dne 12. listopadu 2024 společnost Spirit oznámila, že u americké Komise pro cenné papíry a burzy podala formulář 12b-25. Tento formulář uvedl, že letecká společnost nebyla schopna předložit své finanční výsledky za třetí čtvrtletí 2024 (3Q24) končící 30. zářím 2024 (Formulář 10-Q) v termínu „bez nepřiměřeného úsilí nebo nákladů“.
Spirit odhaduje, že její provozní marže a upravená provozní marže za 3. čtvrtletí 2024 budou obě přibližně o 12 % nižší než provozní marže a upravená provozní marže vykázaná za 3. čtvrtletí 2023, a to kvůli nižším celkovým provozním výnosům a vyšším celkovým provozním nákladům. Odhaduje se, že celkové provozní výnosy klesly přibližně o 61 milionů dolarů ve srovnání s 3. čtvrtletím 2023. Celkové provozní náklady se odhadují na nárůst přibližně o 46 milionů dolarů a upravené provozní náklady se odhadují na nárůst přibližně o 52 milionů dolarů ve srovnání s 3. čtvrtletím 2023.
Vzhledem k vážné finanční situaci začala společnost drasticky omezovat rozsah provozu, v dubnu dohodla s Airbusem odklad přejímek Airbusů, v lednu odstaví zbývající Airbusy A319 a řadu letadel prodá. Část pilotů byla poslána na nucenou dovolenou a společnost připravuje hromadné propouštění. Již i tak kritickou situaci Spirit výrazně zhoršilo uzemnění řady letadel A320neo v důsledku svolávací akce Pratt & Whitney GTF. To vše vedlo k poklesu počtu provozovaných letů o 20 % v posledním čtvrtletí roku 2024, k prodeji přebytečných letadel a k dočasnému propouštění stovek pilotů.
JetBlue dojednaly a podepsaly se Spirit Airlines dohodu o převzetí. Za převzetí Spirit by JetBlue zaplatily 3,8 miliardy dolarů, přičemž spojením by vznikla pátá největší aerolinka v USA. Tato dohoda však byla v roce 2023 zmařena Ministerstvem dopravy, které spojení zamítlo z obav, že omezí výběr pro zákazníky a poškodí jejich zájmy. JetBlue a Spirit žalovaly rozhodnutí Ministerstva u soudu. Federální soudce však svým rozhodnutím z 16. ledna vyhověl Ministerstvu dopravy a argumentu, že spojení společností poškodí spotřebitele.
Odborníci přitom již tehdy varovali, že rozhodnutí soudu může trh a cestující poškodit více než případný negativní dopad spojení společností. Výslovně přitom upozorňovali na riziko bankrotu Spirit Airlines. Aerolinka již tehdy byla ve velmi obtížné finanční situaci.
Případné vyhlášení bankrotu bude dokladem chybného rozhodnutí ministerstva i soudu, které poškodí zákazníky i celý trh letecké dopravy, který prochází konsolidací.
Jasně že je to kravina, svalovat to na úřady. Spirit dobře věděly, že tahle situace hrozí, přesto do toho šly. Jejich rozhodnutí = jejich hazard.
MichalC...at čtu jak čtu, tak za to spíš může špatní vedení společnosti,které dovedlo společnost ke krachu, nebo nucenímu připojení k Jet Blue. svádět to na úřad? To je přece blbost.
Komarek: zkuste si to precist jeste jednou.
Případné vyhlášení bankrotu bude dokladem chybného rozhodnutí ministerstva i soudu, které poškodí zákazníky i celý trh letecké dopravy, který prochází konsolidací.
....to je přece volovina.
Celkem 5 záznamů
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
A proč by vlastně připojení Spiritu k JetBlue mělo vadit? Je možné číst to také tak, že posílí pátý nejvýznamnější hráč, přičemž na ty první čtyři nemá ani náhodou (možná Southwestu může konkurovat počtem destinací). No, takhle je JetBlue můžou koupit ještě levněji, to je fakt.