Wizz Air zavádí nebo obnovuje v zimní sezóně 2024-2025 celkem 44 tras. Rekordní bude nabídka kapacit, která dosáhne 28 milionů sedaček. Je to nejvíce v historii společnosti, která byla založena v roce 2003. Wizz Air bude v zimě obsluhovat více než 600 destinací.
Zaměření na profitabilní růst a diverzifikaci
V rámci zimního letového řádu je patrný již dříve avizovaný příklon k profitabilitě, což se projevuje rostoucím zaměřením (či návratem) k tradičním trhům (střední a východní Evropa) a expanzí na trzích s vysokou poptávkou. Jde o trhy, kde Wizz Air čelí menší konkurenci nízkonákladových dopravců (severní Afrika, Střední východ, Střední Asie). Wizz Air usiluje o správný poměr ziskovosti a růstu při zachování zdravé diverzity. Těmto hlediskům je podřízena rovněž distribuce nových letadel a rozvoj bází v roce 2025. Je politováníhodné, že Praha součástí těchto plánů není.
Klíčovými trhy našeho regionu zůstávají pro Wizz Air Polsko, Maďarsko a Rumunsko. Ze 44 nových nebo obnovených tras v zimní sezóně jich 14 připadá na Rumunsko.
Z hlediska tržního podílu jsou vedoucími trhy Wizz Airu Albánie (51 %), Gruzie (29 %), Moldavsko (27 %) a Rumunsko (24 %). Na sedmi trzích drží Wizz Air dvouciferný tržní podíl – ve všech případech jde o trhy střední a východní Evropy. Ze zemí západní Evropy má Wizz Air největší tržní podíl v Itálii (8 %).
Wizz Air v uplynulém období výrazně zlepšil své provozní výkony. Přes problémy v řízení letového provozu v Evropě uskutečnil 99,3 % z asi 200 000 plánovaných letů. S ohledem na počet uzemněných letadel je to nepochybně vynikající výsledek.
Přes nepříznivou situaci vzniklou dlouhodobým uzemněním takřka 50 letadel kvůli problémům motorů Pratt & Whitney GTF obsloužil Wizz Air v období duben-září přes 30 milionů cestujících.
Vývoj flotily
Pokud jde o složení flotily, ve světle dlouhodobě rostoucí poptávky Wizz Air konvertoval všechny zbývající objednávky A320neo na A321neo. Stávající plán ukazuje, že v hospodářském roce 2030 bude Wizz Air provozovat 451 letadlo, z čehož pouze dvě letadla budou A320ceo a dvě A320neo. A321ceo končí u Wizz Airu v hospodářském roce 2028.
Na jaře nasadí Wizz Air do provozu první A321XLR. V roce 2030 by letadla verze XLR měla tvořit 10 % flotily společnosti. To naznačuje další směr rozvoje sítě Wizz Airu.
Wizz Air si vysokým podílem sedaček/letadlo buduje výraznou konkurenční převahu nad Ryanairem. Ryanair se k Boeingům 737-10 zřejmě nedostane dříve než v roce 2027. Wizz Air zdůrazňuje, že zatímco A321neo je certifikovaný a je ve službě, Boeing 737-10 zatím nedosáhl ani své certifikace.
K 25. září měl Wizz Air kvůli problémům motorů Pratt & Whitney GTF uzemněno 39 Airbusů „neo“. Během dalších asi 18 měsíců se má počet uzemněných strojů pohybovat mezi 45 a 50.
Jde o neuvěřitelnou věc s obrovskými dopady na výkony a tržní postavení Wizz Airu. Kromě inspekčních prohlídek na závodě trvajících neskutečných 300 dní se motory GTF vyměňují jak na běžícím pásu. Na konci hospodářského roku bude mít Wizz Air zásobu asi 56 motorů GTF, a to při flotile čítající asi 220 letadel. Během letošního roku dostal Wizz Air od RTX již 14 motorů a další dva přijdou do konce hospodářského roku.
Wizz Air potvrdil, že s RTX intenzivně jedná o výši náhrad za způsobené škody a zkrácení termínu závodních inspekcí. Wizz Air je stahovací akcí RTX poškozen ze všech evropských provozovatelů nevíce.
Průměrné stáří flotily Wizz Airu bylo na konci září 4,4 roku. Wizz Air uvádí, že Boeingy 737 Ryanairu jsou průměrného stáří 9,5 roku a Airbusy easyJetu 10,2 roku.
Celkově se zdá, že Wizz Air bude mít v nadcházejícím období po dlouhé době vítr v zádech. Má zajištěn dostatek nových letadel (za mimořádně výhodných podmínek), zlepšuje svůj provozní výkon, má velmi jasnou růstovou strategii, těží z vedoucího postavení na nejrychleji rostoucích evropských trzích a mimořádné efektivity své flotily.
Nyní musí tento potenciál přeměnit na výsledky a zejména přesvědčit finanční trhy o atraktivnosti pro investory.
M_V: pro srovnani Varsava Chopin. Letos odbavi 20 mil. cestujicich, z toho podil Wizz je 5 mil. cestujicich. Ve Varsave bazuji 12 letadel. Proti roku 2019 vzrostl jejich vykon 16x. Na letisti Chopin je po LOTu Wizz nejvetsim provozovatelem.
Kde se prosim muzeme docist, jake jsou ty nove linky?
MichalC: Bylo by možné pro srovnání doplnit, jaký má Wizz Air podíl na pražském letišti? Sice tu nedominuje, ale úplně zanedbatelný jeho podíl taky není. Když jsem na to zběžně koukal, tak mi teď vyšlo 49 odletů za týden do 9 destinací. Tedy nějaká 4 % na pohybech. Při kapacitě jejich letadel by měl být jejich podíl na trhu větší. Ale nevím, jestli někdo uvádí statistiky v PRG podle aerolinek. Ve veřejných měsíčních statistikách vidím jen TOP15 zemí a destinací.
Gajda: nejvetsi konkurenci maji prave na onech stratgickych trzich, mezi ktere Praha nepatri. Za mizivy zajem Ryairu a Wizzu vdecime cenove politice letiste a zanereni letiste na dalkove linky. Vysledek je, ze nemame ani dalkove linky ani lowcosty.
Tady by měli konkurenci Ryanairu na linkách co by pro ně měly smysl, takže velká kapacita a tlak na nízkou cenu, aby spolu bojovali - nesmysl. Asi by mohlo fungovat spojení Prahy - SAE, to by 2x týdně mohli naplnit. Jinak s důrazem na ziskovost je Praha nesmysl už jen kvůli poplatkům. Můžeme být rádi za Ryanair, co se tam nakonec docela rozjel.
Miroslav: nejsme v zóně Ryanairu. V zóně Ryanairu jsou Polsko, Maďarsko a Rumunsko. Strategické trhy pro oba dopravce. My jsme v zóně nekompetentnosti
O CZ a SK sa ani nezmieňujú...(Vari sme "v zóne Ryanairu?")
Celkem 8 záznamů
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
Ivana: nejvetsi cast je zde https://www.aeroroutes.com/eng/240918-w6w4nw24