Mimořádně šťastné přistání Airbusu A320 na pšeničném poli ani zdaleka neznamená, že se Airbus sedící na poli bude moci vrátit do komerčního provozu. Touto otázkou se bude zabývat regulátor s techniky Ural Airlines. Letadlo sice nemá žádná zjevná poškození, ale to neznamená, že je schopné dalšího provozu.
Menším problémem bude, jak případně dostat letadlo z pšeničného pole. Tento problém nejspíš vyřeší nadcházející zima, která se postará, že zmrzlé pole se potenciálně změní v použitelnou rozjezdovou dráhu.
Ideálním řešením by přeletět letoun do Novosibirska (pokud je toho schopno), kde by bylo podrobeno hloubkové kontrole, a poté vráceno do provozu nebo kanibalizováno na náhradní díly. Ovšem i na takový přelet bude potřeba souhlas regulátora a řada zvláštních procesů. Pokud přelet nebude možný, letadlo bude nutno rozebrat přímo na poli.
Kapitán letadla Sergej Belov v mezidobí pro tisk uvedl, že k výpadku zeleného hydraulického systému došlo těsně před přistáním v Omsku. Protože nebylo zcela jasné, jak bude letoun schopen brzdit, kapitán rozhodl pokračovat do Novosibirska. Přistání na 2.500 m dlouhé dráze nechtěl riskovat.
V případě výpadku zeleného systému nebude fungovat reverzní obraceč jednoho motoru a nevysunou se dvě sekce rušičů vztlaku. Krom toho nebude možno ovládat přední podvozkovou nohu, což není kritické, protože za vysoké rychlosti je na zemi možné letadlo řídit směrovkou při nízké účinnosti brzd. Kritický by byl výpadek zeleného systému na krátké dráze v případě, že by na dráze byla voda, což v Omsku v momentu zamýšleného přistání nebylo.
Belov se hájí, že posádka vypočítala spotřebu a dospělá k závěru, že paliva na přelet do Novosibirska je dost. Během letu se ukázalo, že palivo ubývá rychleji, než ukazoval výpočet. Kapitán se odvolává, že vše bylo spočítáno podle dokumentace výrobce.
Objasnit, co se konkrétně stalo bude muset vyšetřovací komise.
(Foto: dzen.ru, rusnewshub.ru, planes.cz)
No podle informací ruského velvyslance v Nairobi by se právě v tom poli mělo ještě letos začít stavět velké letiště, keňští inženýři už mají projekt, čeká se na Ural Airlines, zda budou schopni v takové rychlosti přejít do modu polního odbavování cestujících. Crew už sice dostalo gumáky a ešusy, ale výcvikem ještě neprošla ani noha, cvičit je mají v Hanoji, to zase říkala Růža z prasečáku, byla tam minulý týden.
A 320 se nemůže s Tu-154 srovnávat. Podvozek pod křídlem Tu-154 m má právě z důvodů možnosti provozu na nezpevněných plochách tři nápravy pro lepší rozložení hmotnosti, ale hlavní problém A 320 vidím v umístění motorů těsně nad zemí a tedy na rozdíl od Tu-154 má potencionálně větší pravděpodobnost nasátí nečistot do motorů.
To, že bude A320 startovat vlastními silami přímo z pole sem může napsat jedině blb. Letadlo se rozebere na náhradní díly, ketré jsou v bolševickém Rusku nedostatkové zboží.
Jenže TU154 je stavěné na starty z krátkých a nezpevněných drah.
V případě A320 to asi bude složitější. Když však než zamrzne pole uvalcuji, tak proč ne.
O. M.: Ano, jednalo se o nouzove pristani Tu-154 spolecnosti Alrosa na letisti (vrtulnikovem) v Izme. Taje tehdy to dopadlo zazracne dobre. Poskozeny letoun se podarilo provizorne opravit a z kratke drahy odletet do opravarenskeho zavodu. Letadlo pak doslouzilo u Alrosa. Pokud se nepletu, nyni je v keteckem muzeu v Novosibirsku.
Jestli se dobře pamatuji, tak něco podobného, včetně "záchrany" už si vyzkoušeli s TU-154, takže mají na co navazovat
Celkem 7 záznamů
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
U nic to je běžný postup
www.9news.com.au/world/russia-plane-crash-why-passenger-jet-landed-in-field-aviation-news/3d3df73b-08a3-4ffc-af1f-83e08d446289