Qantas 16. prosince informoval o svém rozhodnutí pořídit až 134 jednouličkových letadel s tím, že kontrakt bude podepsán v první polovině roku 2022.
V pondělí 2.5. skupina Qantas podepsala objednávku na 20 letadel Airbus A321XLR a 20 A220-300. Vzhledem k tomu, že v mezidobí se společnost rozhodla realizovat projekt ultradálkových non-stop letů Sunrise, bylo objednáno rovněž 12 letadel A350-1000ULR. Qantas má dále předkupní právo na dalších až 94 letadel během následujících 10 let. Jedná se o největší jednotlivou objednávku v historii společnosti.
Generální ředitel Alan Joyce informoval, že spojení Sydney s Londýnem a New Yorkem bez mezipřistání v rámci projektu Sunrise zahájí Qantas v roce 2025. Letadla A350-1000ULR budou dodána v období let 2025 až 2028.
Pořízení letadel A321XLR a A220 je součástí modernizačního programu domácích linek „Winton“. Dodávky A220 budou zahájeny koncem roku 2023, A321XLR koncem roku 2024. Letadla Airbus postupně nahradí Boeingy 737 a 717, kterých společnost provozuje celkem 95.
Airbusy A321XLR Qantasu budou uspořádány pro 200 cestujících (C20Y180). Mají o 15 % vyšší kapacitu (bez snížení roztečí sedadel) než Boeingy 737 a s dolet 8700 km je vyšší o 3000 km. Dlouhý dolet umožní kromě vnitrostátních spojů obsluhovat i mezinárodní linky.
Letadla A220-300 Qantasu budou konfigurována pro 137 cestujících (C10Y127). Mají o 25 % větší kapacitu, než nabízí Boeing 717, dolet až 6000 km je proti Boeingu 717 takřka dvojnásobný. To umožňuje nasadit letadla na linky mezi libovolnými městy Austrálie. V přepočtu na sedačku má A220 o 25 % nižší spotřebu paliva než Boeing 717.
Oba typu jsou vybaveny motory Pratt & Whitney GTF (PW1100G-JM a PW1500G)
Letadla A350-1000ULR pro projekt Sunrise budou dodána ve čtyřtřídní konfiguraci pro 238 cestujících, přičemž více než 40 % kapacity bude určeno prémiovým třídám. Kabina má s ohledem na takřka dvacetihodinovou délku letu speciální vybavení, včetně odpočinkové zóny.
Spolu s objednávkou (a opcemi) nízkonákladové pobočky Jetstar na až 109 Airbusů řady A320 skupina Qantas objednává celkově až 299 jednouličkových letadel, z nichž polovinu tvoří pevné objednávky a polovinu předkupní práva. Ta umožňují skupině Qantas svobodný výběr v rámci řady A320neo a A220.
Jetstar již svého práva na konverze využil a místo 20 letadel A320 převezme A321LR/XLR, z nichž prvních 18 exemplářů A321LR převezme již příští rok.
Volba Qantasu je těžkou ranou pro Boeing, neboť stávající silná pozice ve flotile Qantasu dělala z Boeingu favorita. Výsledek dokládá, že A321neo je dnes svatým grálem Airbusu. Boeing dnes nemá čím konkurovat typu A321neo ani A220. Výběrového řízení se účastnil i Embraer s nabídkou E190/195-E2. (Obr.: Airbus)
On Boeing bohužel nemá moc čím konkurovat všem třem objednaným typům letadel A220, A321, A35K. Navíc kdoví kdy bude jejich 777X "LR", Qantas už nemohl čekat s obnovou parku.
Celkem 2 záznamy
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
Ono i kdyby Boeing ty letadla měl vyvinuté a schválené (problémy s 777X, 737max10), tak díky jeho impotenci by je nedokázal ani vyrobit (viz zastavená výroba 787) ... co předvádí v poslední době je hodně ale hodně smutné.